تبلیغات
گروه خانه ی طراحان نصف جهان - ساخت پل طبیعت سخت تر از سکوهای نفتی بود
کافیست با ما همراه شوید
ساخت پل طبیعت سخت تر از سکوهای نفتی بود
چهارشنبه 27 خرداد 1394 ساعت 05:59 ب.ظ | نوشته ‌شده به دست گروه خانه ی طراحان نصف جهان | ( نظرات )

نکته مهمی که در مورد ساخت این پل بر فراز بزرگراه مدرس وجود دارد، این است که ساخت این سازه فولادی سازگار با طبیعت به مراتب سخت تر از ساخت سکوها و اسکله های نفتی در ایران بود. چرا که در زمان ساخت سکوهای نفتی نهایت قطعات و لوله های فولادی در 2 بعد به یکدیگر جوش داده می شود اما برای ساخت پایه ها و عرشه این پل مهندسان در 5 جهت لوله های فولادی را به یکدیگر جوش داده اند. قطعات فولادی ای که برای ساخت بدنه این پل در نظر گرفته شد، بخشی از آن از خارج از کشور وارد شد ان هم در شرایطی که تحریم های بین المللی علیه کشور به اوج خود رسیده بود اما این تحریم ها نتوانست لحظه ای بر روند ساخت و تکمیل پل طبیعت در اراضی عباس آباد خللی وارد کند. یکی از مشکلاتی که در زمان اجرای پروژه پل طبیعت وجود داشت، نبود فضای کافی برای اجرای آن بود. چرا که در یک سو با بزرگراه پر تردد مدرس روبه رو بودیم و در سوی دیگر شیب تپه های عباس آباد و فضای سبز روی آن بود که باعث می شد تا نتوانیم از ماشین آلات در مراحل ساخت پل طبیعت استفاده بیشتر و بهتری ببریم. از همه مهمتر اینکه یکی از تاکیدات شهرداری تهران در زمان ساخت پل این بود که باید در زمان اجرای پروژه هیچ آسیبی به فضای سبز پیرامون آن وارد نمی شد. به همین دلیل بهترین شیوه برای اجرای این طرح ایجاد پلات فورم یا همان میز کار روی بزرگراه مدرس بود. ایجاد میزکاری به وسعت 350 متر در ارتفاع 40 متری اتوبان خود کار مشکلی بود که توسط مهندسان ایرانی اجرایی شد. جوشکاری قطعات پازلی پل یکی دیگر از سختی های کاری در اجرای این پروژه منحصر به فرد بود برای این کار از متخصصان جوشکاری ای استفاده شد که دارای رتبه 6G بین المللی بودند. برای انجام این مرحله از کار ساخت پل طبیعت از متخصصان جوشکاریو برش قطعات فولادی که سابقه فعالیت در سکوهای نفتی داشتند، استفاده کردیم.نکته حائز اهمیت دیگری که در پل طبیعت وجود دارد، استفاده از توان مهندسان جوان ایرانی بود. هرچند برای ساخت سازه پل از مشاوران ایتالیایی استفاده شد اما در همان زمان آنها اعتقاد داشتند که امکان ساخت پل طبیعت با این عظمت در ایران وجود ندارد و زمانی که مهندسان ایرانی این پروژه را اجرا کردند، باعث تعجب و شگفتی آنها شد. چرا که تا کنون مشابه پل طبیعت در داخل کشور و حتی منطقه خاورمیانه ساخته نشده بود و تنها تجربه ساخت چنین پل هایی در کشورهای اروپایی وجود داشت اما اعتماد مدیریت شهری تهران به توان مهندسان داخلی باعث شد تا موفقیت دیگری از جوانان ایرانی در ساخت پل طبیعت نشان داده شود. اجرای تمام مراحل ساخت این پل بر فراز بزرگراه مدرس یکی از مشکلاتی بود که گروه مشاور ایتالیایی آن را به عنوان مهمترین عامل در عدم اجرای این پروژه توسط مهندسان ایرانی می دانستند اما توانستیم تمامی مراحل عملیات عمرانی این پل را بر فراز اتوبان انجام دهیم. برش قطعات فولادی این پل نیز که تا قبل از اجرای این طرح در ایران انجام نشده بود نیز بدون نیاز به کشورهای خارجی با همت بالای مهندسان ایرانی امکان پذیر شد. یکی دیگر از موفقیت های پل طبیعت در مراحل پایانی عملیات عمرانی آن، اجرای کف پوش آن بود. هرچند مشاور خارجی این پل بر این باور بود که اجرای کف پوش چوبی روی پل امکان پذیر نیست اما ما توانستیم این کار را انجام دهیم تمامی کارهای مربوط به هندریل، مش های اطراف پل و چوب های به کار رفته در آن تولید داخل است. زمانی که یکی از متخصصان آلمانی برای دیدن مراحل نازک کاری و کف پوش این پل به تهران آمده بود از اجرای آن شگفت زده شده بودند و از نحوی اجرای آن ننمونه بردار کردند تا در کشورهای منطقه استفاده کنند.


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
نظر سنجی
وب سایت گروه خانه ی طراحان نصف جهان را چگونه ارزیابی می کنید؟



دیگر موارد
تعداد مطالب :
تعداد نویسندگان :
آخرین بروز رسانی :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :
آخرین بازدید :